1 січня 2016 року процес реєстрації нерухомості в Україні повністю змінився. Зокрема, припинилося видавання паперових свідоцтв. Старі документи збережуть юридичну силу, але надання нових екземплярів не відбуватиметься. Щоб зафіксувати інформацію про власника, дані вносять у спеціальний реєстр. Фіксація інформації відбувається через інтернет. Право власності на квартиру тепер може зареєструвати нотаріус, уповноважений надавати довідки з держреєстру. До процедури доведеться підготуватися. Зокрема, необхідно зібрати пакет документів та ознайомитися з особливостями реєстрації права власності в залежності від ситуації.
У статті 334 ЦКУ йдеться, що особа стає власником нерухомого об'єкта лише після того, як майно буде перереєстроване. Досі громадянин не може повноправно розпоряджатися квартирою. Майно не вийде:
Тому оформлення права власності не вважається формальною процедурою.
Якщо квартиру не перереєструвати, повноправно розпоряджатися майном не вдасться. Для здійснення значних дій доведеться звернутися до уповноваженого органу. Додатково відбувається внесення інформації про власника до Реєстру. Наявність інформації у ньому захищає громадянина від аферистів. Якщо об'єкт оформлений лише на папері, його можуть перепродати таємно від нового господаря.
Внесенням відомостей до реєстру займаються 2 інстанції – нотаріус та центр адмінпослуг. Залежно від органу змінюються ціни здійснення процедури. Якщо звернутися до центру адмінпослуг, за переоформлення доведеться заплатити 34 гривні. Недоліком способу є кількість відділень інстанції. Зазвичай вони є у великих містах. Система нотаріату найпоширеніша. Однак вартість послуги дорожча. У середньому доведеться заплатити близько 300–500 грн.
Як уже говорилося раніше, видача свідоцтв 2016 року припинено. Подібний документ визнали застарілим та його більше не видають. Однак такі папери залишилися на руках у багатьох громадян України, які оформили власність на квартиру до 2016 року. Така ситуація не спричиняє виникнення потреби у повторному переоформленні документації.
Паперове свідоцтво про право власності на нерухомість продовжує залишатися дійсним. Воно дозволяє здійснювати юридичні операції із приміщенням. Однак, якщо виникне потреба в переоформленні житла внаслідок дарування, купівлі-продажу або передачі права власності на інших підставах, житло внесуть до електронного реєстру. Паперовий документ при цьому новому власнику не надано.
Якщо виконано приватизація житла, звертатися до уповноваженого органу доведеться, навіть якщо особа давно проживає в приміщенні. Поки процедуру не виконано, власником нерухомості залишається держава. Коли проведено приватизацію квартири, повноправним власником об'єкта стає громадянин. Щоб право власності перейшло, належить пройти процедуру реєстрації.
Якщо потрібно провести узаконення та оформлення нерухомості, перед зверненням до уповноваженого органу належить зібрати пакет документів. Із собою необхідно взяти пакет паперів. Представник інстанції попросить:
Два останні документи видають після сплати мита. Внести кошти можна дома.