Право власності на будинок дає законну основу на проживання та відчуження нерухомості. Існує 3 категорії будинків, які можна узаконити: житловий, садовий та дачний. Вибір залежить від призначення земельної ділянки, на якій збудовано будинок.
Право на будинок дає можливість проводити угоди. Незареєстровану нерухомість не можна продавати, дарувати чи залишати у спадок. Якщо правочин пройде незаконно, відповідальність візьме новий власник будинку. Реєстрація права власності додому виключає будь-які розгляди з нерухомості. За відсутності документа буде важко довести, хто є власником. Юридично, будинок не існує і є самовільною спорудою. Будівля може бути знесена у цьому випадку.
Сучасна система виявлення незаконних будівель зараз активно використовується. Уповноважені співробітники виявляють самобуди, з яких не беруться податки. Після перевірки власнику висунуто вимогу про узгодження будівництва, тому краще заздалегідь подбати про документи.
Будинки, збудовані до 5 серпня 1992 року, підлягають інвентаризації. Необхідно подати заяву до сільради на надання витягу з господарської книги. Далі власник звертається до бюро технічної інвентаризації, де отримує висновок про технічний стан будови. Цей документ буде підставою для оформлення будинку у власність.
Надаються документи для володіння будинком:
Інвентаризацію проводить БТІ, після чого власник будинку звертається до сільради. Йому мають надати дозвіл на оформлення права власності. Фінальний етап – реєстрація у місцевому центрі надання адміністративних послуг. Якщо реєструється будинок, побудований після 5 серпня 1992 року, нерухомість також проходить інвентаризацію. На ділянку приїжджає фахівець та проводить виміри. Технічний паспорт буде готовий за 10-30 днів.
Власник самостійно заповнює декларацію щодо готовності об'єкта до експлуатації. Після цього потрібно звернутися до ЦНАПу, щоб оформити будинок у власність. Власник надає пакет документів:
Будинок офіційно реєструється, а власник отримує право на будинок в Одесі.
За Цивільним кодексом України, безхазяйним є будинок, який не має власника. Якщо господар відомий, але його місцезнаходження не визначено, нерухомість не є безхазяйною. Такий будинок заноситься в облік у сільраді для подальшого представлення у ЗМІ. Через рік після судової справи нерухомість стає власністю сільради. Його члени вирішуватимуть, кому передати право власності. Кандидати проходять спеціальну процедуру, після якої один із них стає власником. Відбір йде з осіб, що потребують.
Найпростіший спосіб – визнання спадщини виморочним. Сільрада звертається до суду, після рішення якого будинок визнається власністю сільради. Процедура відбувається відповідно до статті 1277 Цивільного кодексу України. Існує давність, що купується: якщо людина постійно і відкрито користується нерухомістю протягом 10 років, вона має право подати судовий позов про отримання права власності на будинок.
Оформлення будинку – це індивідуальна процедура. Вартість оформлення документів додому, а також термін проведення залежать від наступних критеріїв:
Оформлення нерухомості у строк від 5 днів коштує 10% від мінімальної заробітної плати в Україні. Якщо потрібне термінове (2 дні) проведення процедури, ціна збільшується до одиничної зарплати. Юрист з нерухомості може провести реєстрацію протягом 2-х годин. Послуга коштуватиме 5 мінімальних зарплат в Одесі. Якщо документи подаються самостійно, процедура може тривати більше місяця. Кінцева вартість та строки розраховуються індивідуально.